Per una nova concepció del comerç urbà
Data inici: Desembre de 2023 / Data final: Juny 2025
Investigador principal
Lluís Frago Clols, professor agregat de Geografia, Universitat de Barcelona
Institució
Departament de Geografia de la
Universitat de Barcelona
Equip
Dr. Lluís Frago Clols (UB), direcció i realització.
Dra. Eulàlia Gómez Escoda, referent acadèmic (UPC).
Dr. Alejandro Morcuende González, referent acadèmic (URV).
Dr. Fernando Gil Alonso (UB).
Dra. Margarita López Antón (UAB), especialista en l’anàlisi dels canvis comercials des de la perspectiva del gènere.
Ernest Ruiz, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
Clàudia Marco, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
Núria Beltran Centelles, Comissió de Retail del Col·legi d’Economistes de Catalunya.
David Lloberas Lafuente, anàlisi quantitatiu i SIG.
Guillem Ferro Benavent, geògraf.
Jofre Salto Calvet, geògraf.
Objectiu
El projecte “Per una nova concepció del comerç urbà” (URBANSOSTEN-LOCALRETAILBCN) analitza com estan canviant els espais comercials a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Parteix de la idea que aquests canvis reflecteixen transformacions urbanes més profundes, lligades a la urbanització planetària i a la reorganització del capitalisme contemporani. Sovint, aquests fenòmens es tracten de forma intuïtiva o emocional, però el projecte aposta per un enfocament rígid i teòric per entendre millor la dimensió estructural dels canvis comercials.
A Barcelona, la pèrdua del comerç tradicional genera impactes socials, culturals i funcionals. Es vincula amb desigualtats territorials (com l’accés als serveis en barris amb menys recursos o menys competències digitals), i té efectes sobre la qualitat de l’espai públic. El projecte també analitza les respostes institucionals, com els Baixos de Protecció Oficial, els Plans d’Usos, la Superilla o les Àrees de Promoció Econòmica Urbana.
La investigació s’articula entorn de quatre grans objectius generals:
- Analitzar els canvis d’activitat en planta baixa (2016-2024 a Barcelona i 2019-2024 a l’àrea metropolitana) per entendre l’estructura funcional urbana i la seva sostenibilitat. Inclou estudis detallats de nou eixos comercials representatius.
- Explicar la distribució territorial dels canvis i com aquesta respon a processos com la digitalització, el comerç electrònic, la transformació del sector financer o la restauració. El projecte analitza les dinàmiques de substitució d’activitats i la influència del mercat del sòl.
- Avaluar críticament les polítiques comercials i urbanes de Barcelona, com els BPO, els Plans d’Usos o la Superilla, per entendre si són coherents amb els seus objectius declarats. Es considera especialment el paper del mercat del sòl en la seva eficàcia.
- Proporcionar una visió més general sobre la transformació urbana contemporània, combinant el cas de Barcelona amb una perspectiva comparada i amb marcs teòrics com la urbanització planetària o la teoria dels circuits de l’economia urbana.
El projecte té una forta dimensió social i de gènere, ja que el comerç és un sector clau per a la inserció laboral de persones migrades i de dones. A més, vincula activitat econòmica i vida urbana, i vol aportar eines a l’acció pública per fer les ciutats més justes i sostenibles.




